Liczby wokół nas 

Liczby otaczają nas zewsząd i dziecko od najmłodszych lat spotyka się z nimi. Klasyczny przykład stanowi pytanie: „ile masz lat?”, oglądanie butów różnych wielkości  
i zwracanie uwagi na ich rozmiar, korzystanie z kalendarza, przyglądanie się w sklepach cenom umieszczonych na produktach, na zabawkach, książkach – wokół jest pełno liczb.  

Liczenie od najmłodszych lat 

Z liczeniem wbrew pozorom mamy styczność od maleńkości. Wielokrotnie dziecko słyszy: „ale jesteś duży/duża”, „zjedz, proszę, jeszcze dwie łyżki zupy”, „załóż drugą skarpetkę”, „możesz zjeść jeszcze jedno ciastko”. Jeśli dziecko od najmłodszych lat zostanie właściwie pokierowane podczas spotkań z liczbami (w kierunku ich znajomości, liczenia i prostych działań), to nauka matematyki na dalszych etapach pójdzie mu sprawnie. Wówczas proces uczenia się matematyki będzie przebiegać w sposób naturalny, a przede wszystkim wynikać będzie z ciekawości dziecka. Dzieci rodzą się jako „czysta tablica”. I na tej tablicy dzięki nam – rodzicom, opiekunom, nauczycielom i innym – zapisuje się wszystko, co maluch poznaje. 

Zdolności matematyczne 

Wiele dzieci już w wieku przedszkolnym przejawia zdolności matematyczne. Aby nie zaprzepaścić talentu, warto w sposób świadomy pomóc dziecku go rozwijać. Trzeba pamiętać, że każde dziecko jest inne i rozwija się w swoim tempie, dlatego dobór materiału powinien zawsze być adekwatny do poziomu wiedzy i umiejętności konkretnego dziecka oraz jego możliwości. Trzymanie się zasady „nauka poprzez zabawę” przyniesie najlepsze efekty.  

Praca na emocjach 

Materiał nie powinien być ani zbyt łatwy, ani przysparzać trudności dziecku, bo może się ono bardzo szybko zniechęcić. Mimo iż mowa o matematyce, wsparcie emocjonalne dziecka w procesie uczenia się jest ogromnie ważne. Przy nauce matematyki istotne są takie działania dorosłych, jak: niewyprzedzanie dziecka z podaniem prawidłowego wyniku, unikanie słów „źle”, „nie tak” , „to jest trudne”. Warto natomiast postawić na cierpliwość oraz możliwość uczenia się na popełnianych błędach, wyjaśnianie niezrozumiałych działań. Ciekawe przykłady pozwolą uniknąć złości,  frustracji. Zamiast nacisku – wsparcie i motywacja, czerpanie radości z wykonanych działań matematycznych oraz podtrzymywanie pozytywnych emocji w nauce matematyki – oto właściwa droga w kierunku prawidłowego rozwoju. 

Obserwacja  

Dzieci są doskonałymi obserwatorami i nawet kiedy my, dorośli, nie zwracamy na to uwagi, one cały czas widzą to, co robimy oraz w jaki sposób to robimy. Opisywanie wykonywanych czynności, podawanie liczb dziecku i wyjaśnienie, dlaczego tak jest, na przykładach życia codziennego wpływa bez wątpienia na rozwój umiejętności matematycznych. Przykład: „Zobacz, ile pięknych kamyków. Przyniesiesz mi kilka? Dziękuję, przyniosłeś dwa kamyki. Przyniesiesz jeszcze? Dziękuję przyniosłeś znów dwa kamyki. Dowiemy się, ile już mamy? I liczymy: 1, 2, 3, 4. Mamy 4 kamyki”. To jedna z tych propozycji, kiedy w niezwykle łatwy sposób można zapoznać dziecko z dodawaniem. Podobne przykłady można wymieniać bez końca.  
Warto pamiętać, że nazywanie tego, co robimy i co robi dziecko, jest bardzo istotne, tak samo jak to, w jaki sposób to robimy. 

Działania praktyczne 

Dzieci najszybciej i najłatwiej uczą się poprzez działanie. Dlatego, jeśli zależy nam, aby dziecko opanowało umiejętność dodawania i odejmowania oraz innych prostych działań matematycznych, to musimy wyjść naprzeciw okazjom do ich ćwiczeń. Kiedy dziecko bawi się łyżkami – liczmy, kiedy bawi się klockami – nazywajmy kształty, liczmy, kiedy zbiera podczas spaceru skarby – liczmy, kiedy coś zjada lub ma określoną ilość kawałków – liczmy. Wszelkie działania na patyczkach, koralikach, liczydłach, oparte na zmysłowym poznaniu, sprzyjają nauce. Działania praktyczne, liczenie w trakcie swobodnej zabawy dziecka czy przy czynnościach życia codziennego ułatwią procesy zapamiętywania i przyswajania wiedzy z zakresu matematyki. Zanim dziecko zacznie wykonywać proste działania matematyczne, trzeba właściwie wprowadzić je w świat liczb oraz stworzyć okazję do nauki liczenia. 

Konkrety   

Działania na konkretach to coś, co sprawi, że dziecko szybciej przyswoi wiedzę.  
Nauka prostych działań matematycznych będzie dla niego atrakcyjna, jeśli  będziemy opierać się na konkretach, tj. wybierzmy materiał, który na początku jest dziecku bliski, a z czasem będziemy je zaskakiwać czymś nowym, zwiększając stopień trudności.  

Warto podkreślić, że umiejętności matematyczne są potrzebne w życiu codziennym bez względu na to, czy osoba przejawia zainteresowanie przedmiotami ścisłymi czy humanistycznymi. 

To, co najlepsze 

Wspieranie dzieci w kształceniu umiejętności matematycznych jest bardzo ważne, a kiedy przyjdzie odpowiedni moment i dziecko pokaże gotowość do nauki, warto postawić na sprawdzone materiały, pomoce oraz zabawki. Spośród wielu propozycji wybierzmy te, które będą przede wszystkim bezpieczne i atrakcyjne dla dziecka, dostosowane do jego wieku. Poniżej znajduje się zestawienie zabawek, które spełniają wcześniej wymienione postulaty, oraz w sposób atrakcyjny dla dziecka od najmłodszych lat będą wspierać jego gotowość do  nauki matematyki.  

Już młodsze dziecko lat może poznać liczby i bawić się w liczenie, nie wiedząc nawet, że jest to matematyka. I oto tu właśnie chodzi – nauka poprzez zabawę. Z czasem zaowocuje to umiejętnością wykonywania zadań znajdujących się w podręcznikach czy na kartach pracy. Funkcje, o których wspominałyśmy, spełniają na przykład poniższe produkty, które rozwijają umiejętności matematyczne dziecka. Sprawdzą się one zarówno podczas zabaw w domu, jak i w przedszkolu czy w szkole. 

Liczmany

To doskonała pomoc, której można używać już na samym początku zabaw matematycznych. Liczmany to tabliczki z obustronnie wygrawerowanymi cyferkami, na każdej tabliczce znajduje się jedna cyfra (0-9). Ta zabawka edukacyjna wprowadzi dziecko w świat edukacji matematycznej. Liczmany wyglądają jak lizaki, więc są atrakcyjne dla dziecka, łatwo się ich używa i doskonale sprawdzą się podczas wielu zabaw. Produkt jest ekologiczny i bezpieczny. 

Klocki z cyferkami

Klocki te uczą cyfr i znaków działania, co możemy połączyć w proste obliczenia. Zestaw 15 klocków idealnie nadaje się  do nauki cyferek, liczb oraz liczenia. Klocki mają cyfry z 6 stron, a przy tym są duże (40 mm), co dla dziecka jest także wygodne. Dodatkowym atutem jest dołączony przewodnik, w którym znajdziemy propozycje zabaw, inspirujące pomysły, proste łamigłówki i obrazki do kolorowania.  

Klocki z cyferkami Premium

Zestaw zawiera klocki, na których znajdują się cyfry oraz znaki i działania. Pomoc idealnie nadaje się do nauki cyferek, liczb oraz liczenia. Klocki mają cyfry z 6 stron i są duże (40 mm). W komplecie znajduje się przewodnik, a w nim ciekawe fakty, propozycje zabaw, inspirujące pomysły, proste łamigłówki i obrazki do kolorowania. Komplet klocków z cyferkami Premium daje znacznie więcej możliwości do zabaw matematycznych niż inne produkty tego typu dostępne na rynku. 

Drewniane liczydło Domki

Drewniane liczydło Domki to kreatywna zabawka, która wykorzystuje tradycyjną metodę nauki dodawania i odejmowania, ale robi to w ciekawy i zachęcający dzieci do liczenia sposób. Dzięki niej dziecko szybciej opanuje podstawowe działania matematyczne i nie będzie to dla niego przymusem, tylko doskonałą zabawą. Liczydło Domki w prosty sposób wprowadza dziecko w świat cyfr oraz rozwija jego zdolności manualne oraz przede wszystkim umiejętność liczenia. Zabawka ta uczy nie tylko liczyć, ale pozwala dziecku poznawać lub utrwalać kolory, a dzięki konstrukcji w postaci miniaturowych domków pobudza dziecięcą wyobraźnię. Zabawka jest odpowiednia dla dzieci już powyżej pierwszego roku życia.   

Domino matematyczne

Matmino, tj. domino matematyczne, to zabawka, która łączy przyjemne z pożytecznym. W takim wykonaniu matematyka nikomu nie będzie straszna, a wręcz przeciwnie – wyjątkowo zachęcająca, nie tylko dla tych, którzy ją lubią, ale i tych, dla których nie jest królową nauk. Domino matematyczne połączy znaną zabawę z nauką liczenia w sposób naturalny i ciekawy. 

Tablica matematyczna

Drewniana tablica matematyczna to produkt przeznaczony dla dzieci powyżej trzech lat, który uczy mnożenia i dzielenia poprzez zabawę oraz wspiera aktywny i swobodny rozwój dziecka. Dzięki niej maluch szybciej przyswoi umiejętność wykonywania działań arytmetycznych. Tablica matematyczna jest wykorzystywana do pracy zgodniej z założeniami pedagogiki Marii Montessori, która sprzeciwia się tłumieniu aktywności dziecka i kładzie nacisk na rozwijanie jego wyobraźni. Zabawka edukacyjna do nauki liczenia doskonale wpisuje się w te wytyczne, pobudzając kreatywność dziecka i ułatwiając mu przyswajanie wiedzy. Nic dodać, nic ująć w temacie atrakcyjności i jakości tego produktu. 

Skrzynka matematyczna Montessori

Skrzynia matematyczna Montessori została stworzona w oparciu o zasady pedagogiki Marii Montessori, a więc z myślą o samodzielnym rozwoju i samodoskonaleniu dziecka poprzez próby, zdobywanie doświadczenia, obserwacji i transferu umiejętności. Skrzynka matematyczna pobudza wyobraźnię dziecka i pomaga mu zobrazować wiedzę, którą nabywa lub już zdobył. Wspaniałe wykonanie i piękna forma tylko zachęcają do tego, by korzystać z efektownej i efektywnej skrzynki matematycznej. To idealna zabawka zarówno dla przedszkolaka, który dopiero odkrywa świat liczb, jak i ucznia, który chce sobie dobrze poukładać swoją wiedzę. Ponadto może służyć do wielu ciekawych gier, które podpowie dziecku wyobraźnia. Ćwicząc z poszczególnymi elementami skrzynki, można: zapoznać się z pojęciem nieparzystości i parzystości liczb, nabyć umiejętność łączenia odpowiedniej liczby elementów z cyframi, tworzyć zbiory od 1 do 10, porównywać wielkości zbiorów, rozwinąć umiejętność wykonywania działań arytmetycznych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie przez liczby jednocyfrowe i wielocyfrowe). Zabawka przeznaczona zdecydowanie dla dzieci powyżej 3 roku życia. Daje ogrom możliwości do samodzielnego rozwoju dziecka w kierunku działań matematycznych. Zabawka ze względu na bogatą zawartość posłuży przez lata, co jest gwarancją dobrze zainwestowanych pieniędzy, które przełożą się na rozwój dziecka. 


Powyższy artykuł gościnnie napisały Marzena Kunicka-Porwisz oraz Aneta Grabowska - prowadzące blog zaczytana.com.pl.
Serdecznie dziękujemy!