Dziecko zanim posiądzie umiejętność czytania, musi przejść przez kolejne etapy, które pomogą później posiąść w sposób naturalny różne umiejętności językowe. Maluch z natury jest bardzo ciekawy i szczery w tym, co robi, dlatego chętnie podejmuje się nowych zadań.
Nasza postawa jako dorosłych, opiekunów, nauczycieli, powinna być z jednej strony wspierająca, z drugiej podążająca za dzieckiem, powinna opierać się w głównej mierze na obserwacji. Niektórym z nas wydaje się, że niemowlę czy małe dziecko nie rozumie tego, co mówimy, bo „to zbyt trudne”, niestety jest to błędne rozumowanie. Otóż wybór odpowiednich zabawek dla dziecka od urodzenia, nasze początkowe monologi, opowiadania, nazywanie tego, co nas otacza, i tego, co robimy, sprawia, że u dziecka rozwija się nie tylko wiedza o świecie, ale jest to także dobry wstęp do rozwoju mowy.
Nasz język ojczysty nie należy do łatwych, stąd im więcej poprawnej mowy wyjdzie z naszych ust, gdy dobierzemy do tego odpowiednie zabawki, tym łatwiej będzie dziecku nabyć różne umiejętności. Wcale nie chodzi tu o przyspieszanie edukacji dziecka ani o przyspieszenie procesu mowy, ale o rozsądnie dobrane zabawki i nasze podejście do tego tematu.