To, co na początku, czyli rozsądny wybór

Dziecko zanim posiądzie umiejętność czytania, musi przejść przez kolejne etapy, które pomogą później posiąść w sposób naturalny różne umiejętności językowe. Maluch z natury jest bardzo ciekawy i szczery w tym, co robi, dlatego chętnie podejmuje się nowych zadań.

Nasza postawa jako dorosłych, opiekunów, nauczycieli, powinna być z jednej strony wspierająca, z drugiej podążająca za dzieckiem, powinna opierać się w głównej mierze na obserwacji. Niektórym z nas wydaje się, że niemowlę czy małe dziecko nie rozumie tego, co mówimy, bo „to zbyt trudne”, niestety jest to błędne rozumowanie. Otóż wybór odpowiednich zabawek dla dziecka od urodzenia, nasze początkowe monologi, opowiadania, nazywanie tego, co nas otacza, i tego, co robimy, sprawia, że u dziecka rozwija się nie tylko wiedza o świecie, ale jest to także dobry wstęp do rozwoju mowy.

Nasz język ojczysty nie należy do łatwych, stąd im więcej poprawnej mowy wyjdzie z naszych ust, gdy dobierzemy do tego odpowiednie zabawki, tym łatwiej będzie dziecku nabyć różne umiejętności. Wcale nie chodzi tu o przyspieszanie edukacji dziecka ani o przyspieszenie procesu mowy, ale o rozsądnie dobrane zabawki i nasze podejście do tego tematu.

Wkraczanie w świat liter

Kiedy dziecko wkracza już konkretnie w świat liter, pojawia się literowanie, głoskowanie, podział na sylaby. Dzieląc wyrazy na sylaby, warto pamiętać o tym, że sylab jest tyle, ile w wyrazie występuje samogłosek, na przykład ma-ma; ta-ta, o-kno. Wyrazy mogą być jedno, dwu-, trzy-, lub więcejsylabowe. Im dłuższy wyraz, tym sylab jest więcej.

Dziecko bardzo często naturalnie dzieli wyraz na sylaby, nawet nie wiedząc, że sylabizuje. Takie działania można wykonywać podczas wykonywania wielu czynności życia codziennego, spacerów czy nazywania różnych przedmiotów.

Literowanie różni się nieznacznie od głoskowania i zanim zaczniemy dziecko uczyć jednego czy drugiego, musimy sami dobrze czuć się w tym temacie i znać różnice. Litera to obraz graficzny, który możemy zarówno zapisać, jak i zobaczyć.

Głoskowanie to nauka poprawnego rozpoznawania wszystkich głosek w wyrazie. Na początku głoskowania ważne jest to, aby zaczynać od prostych słów, bliskich dziecku. Kiedy przełożymy naukę głoskowania na ciekawe zabawki, to proces ten przebiegnie spokojnie i naturalnie - podobnie jak dzielenie wyrazów na sylaby. Starsze dziecko poradzi sobie z ćwiczeniami bardziej zaawansowanymi, a co najważniejsze - nie będzie to coś nowego, tylko coś, z czym dziecko już miało do czynienia, a jak wiadomo - młody człowiek na znanym gruncie jest pewniejszy siebie i odważniejszy w stawianiu kroków, także tych językowych.

Nauka głoskowania pojawia się zazwyczaj podczas nauki czytania i pisania. Jednak do analizy głoskowej czy literowej dzieci przechodzą stopniowo, powoli pokonując kolejne etapy. Warto zaznaczyć, że ćwiczenia słuchu fonematycznego są bardzo ważne dla dziecka w każdym wieku.

Analiza słuchowa wyrazu może przebiegać w różny sposób, ale na pewno musi obejmować zasadę stopniowania trudności i podążania za dzieckiem. Każde dziecko jest inne i jedno może potrzebować wsparcia, powtórzeń, a inne więcej ćwiczeń i pokazania nowych materiałów, na których będzie utrwalać i rozwijać swoją wiedzę. Zarówno młodsze, jak i starsze dzieci będą zainteresowane światem liter. Ktoś zapyta dlaczego? Bo po pierwsze litery, podobnie jak liczby, towarzyszą nam na co dzień - są w listach, na drzwiach, etykietach, w książeczkach, telefonach, a dziecko, kiedy osiąga pewien wiek, czasem nawet mając dopiero trzy lata, pisze po swojemu, bo chce robić to tak, jak mama, tata, czyta po swojemu, bo mama czyta bajki na dobranoc. Takie umiejętności, które mogłoby się wydawać, że przypisane są dorosłym, dzieci bardzo fascynują i popychają do działania. Na przykład, kiedy dzieci słuchają bajek, często śledzą tekst wzrokiem i oswajają się z literkami. Nawet płatki śniadaniowe można kupić w kształcie liter! Zatem warto zacząć pracę z materiałami, które sprawią, że dziecko wzmocni poczucie sprawstwa i zaznajomi się ze światem liter, co z czasem zaowocuje umiejętnością czytania i pisania.

Sprawdzone i bliskie dziecku

Jeśli chcemy pomóc dziecku w procesie nabywania mowy i pragniemy zainteresować je światem liter czy przygotować do kształcenia umiejętności czytania i pisania, warto postawić na sprawdzone, interesujące pomoce, które będą ciekawą propozycją zabawy, a przy tym mają walory edukacyjne. Pomoce drewniane, bez szkodliwych substancji, będą idealne jako prezent czy jako materiał do pracy w wielu placówkach edukacyjnych, w tym prowadzonych w duchu pedagogiki Marii Montessori. Oprócz celu głównego, jakim jest nauka liter i przygotowanie do procesu czytania czy pisania, wymienione poniżej układanki, skrzynki, klocki doskonale rozwijają pamięć, kreatywność, uczą samodzielności, ćwiczą zdolności manipulacyjne.

Skrzynka Sylabowa

Skrzynka Sylabowa to pomoc edukacyjna, która ułatwi każdemu dziecku naukę czytania metodą sylabową. Skrzynka jest niepowtarzalna, ekologiczna, wolna od szkodliwych substancji. Zestaw jest niezwykle bogaty, gdyż zawiera aż 182 drewniane tafelki z wygrawerowanymi sylabami, 5 kafelków pokrytych farbą tablicową, 2 drewniane ramki do tworzenia i odczytywania wyrazów dwusylabowych, drewnianą ramkę do tworzenia i odczytywania wyrazów trzysylabowych, 2 sztuki kredy. A co najważniejsze - pracując ze Skrzynką Sylabową, dziecko nabywa umiejętność:

  • odczytywania wyrazów z sylab
  • tworzenia wyrazów z sylab
  • odtwarzania wyrazów ze słuchu
  • dzielenia wyrazów na sylaby
  • układania zdań

Sylaby- Zestaw Uzupełniający

To idealny dodatek do Skrzynki Sylabowej, choć można używać go także samodzielnie. Ta drewniana zabawka to doskonały sposób na to, by zachęcić dziecko do nauki czytania popularną metodą sylabową. Całość jest przejrzysta i zawiera czcionkę niczym z elementarza dla dzieci, może posłużyć do wielu kreatywnych ćwiczeń z układaniem nowych wyrazów i poznawaniem kolejnych liter. To świetny sposób na to, by połączyć przyjemne z pożytecznym. Zestaw ten nie tylko wywoła uśmiech na twarzy dziecka, ale także pobudzi jego ciekawość językową.

Układanka Alfabet

Dzieci lubią śpiewać alfabet i powtarzać litery znajdujące się kolejno w alfabecie, a tu w sposób bardzo przyjazny maluchom można poznać każdą literkę. Układanka może być wykorzystywana już u najmłodszych przedszkolaków, żeby oswajać je z wyglądem liter. Konieczność wpasowania drewnianych puzzli w kształcie liter w odpowiednie dla nich miejsca jest dodatkowym ćwiczeniem małej motoryki, koordynacji wzrokowo-ruchowej, precyzji oraz cierpliwości, dzięki czemu maluch, poprzez jedną zabawkę edukacyjną, poszerza wiele swoich horyzontów.

Polski Alfabet

To drewniana zabawka składa się z drewnianej ramki i 32 kwadratów. Literki obracają się na drewnianym stojaku. Małe i duże literki z jednej strony, a z drugiej obrazek, który przedstawia różności, zaczynające się w języku polskim na daną literę, to znakomity sposób na naukę dla literek i utrwalenie polskiego alfabetu. Zestaw utrwala w pamięci wygląd liter, ćwiczy spostrzegawczość, rozwija zdolność pisania, poprawia sprawności grafomotoryczne i manualne.

Klocki z Literkami

Kto nie lubi manipulować klockami? Tutaj propozycja takich z literami. Zestaw zawiera litery polskie i łacińskie, stąd idealnie nadają się one do nauki czytania po polsku i po angielsku. Za pomocą tego wyjątkowego kompletu 30 szt. można ułożyć ponad 2 miliony polskich wyrazów! W komplecie przewodnik, a w nim każdy rodzic czy nauczyciel znajdzie ciekawe fakty, propozycje zabaw, inspirujące pomysły, proste łamigłówki i obrazki do kolorowania dla młodych bystrzaków.

Klocki z Literkami PREMIUM

Kolejne magiczne klocki, które zawierają litery polskie i łacińskie. Taka propozycja idealnie sprawdzi się przy nauce czytania po polsku i po angielsku. Mają litery z 6 stron i dają ogrom możliwości, jeśli chodzi o ilość stworzonych wyrazów. Produkt ekologiczny, wyprodukowany w Polsce. Zestaw niezwykle przemyślany, z dbałością o dzieci, ich możliwości i proces tworzenia, dla opiekunów dołączony przewodnik, aby pomóc poprowadzić dzieci w procesie nauki czytania.

Skrzynka Gramatyczna- zestaw edukacyjny

Zestaw niezwykle istotny w podążaniu za pedagogiką Mari Montessori. Symbole gramatyczne mają za zadanie pokazać dzieciom, że istnieją wzorce w obrębie języka, że słowa mają pewne funkcje i się zmieniają, ale wzorce pozostają takie same. Symbole są używane do nadania konkretnego charakteru temu, co jest abstrakcyjne, aby pomóc dziecku odkryć funkcję słów i sklasyfikować je. Takie przygotowanie stanowi mocną podstawę w nauce gramatyki. Dzieci uczą się w ten sposób, że każde słowo ma swoją rolę w zdaniu i musi być ułożone w określonej kolejności, jeśli chcemy, aby nasze zdania miały sens. Skrzynka Gramatyczna to pomoc edukacyjna, która została stworzona, by ułatwić naukę części mowy. Doskonale sprawdzi się zarówno w domu, jak i w placówkach prowadzonych w duchu pedagogiki Montessori.


Powyższy artykuł gościnnie napisały Marzena Kunicka-Porwisz oraz Aneta Grabowska - prowadzące blog zaczytana.com.pl.
Serdecznie dziękujemy!